2016-12-28

4754 - 20170507 - Belgium - Charleroi - Jeanloup Sieff - 10.12.2016-07.05.2017

.

Jeanloup Sieff.
Serge Gainsbourg et Jane Birkin.
Paris, 1970
© Estate Jeanloup Sieff
 
«Les gens qui ne me connaissent pas se font de fausses idées à mon sujet. Ils s’imaginent que je suis un peu orgueilleux, un peu dilettante, un peu distant… mais ils se trompent, je le suis totalement.»

Elégance et légèreté, classicisme et sensualité sont quelques qualificatifs pour évoquer les photographies de Jeanloup Sieff (1933-2000).
Reporter indépendant, un temps membre de l’agence Magnum – il reçoit en 1959 le Prix Niépce pour son reportage sur le Borinage – c’est cependant dans la photographie de mode qu’il va s’illustrer.
Réalisées principalement pour de prestigieuses revues de mode telles Harper’s Bazaar, Elle, Vogue ou British Mode, ses photographies s’émancipent pourtant de la commande par l’originalité des cadrages, la densité des impressions et le choix du grand angle qui les rend immédiatement reconnaissables. Car il y a bien un style Sieff avec ses femmes-icônes portant les créations de prestigieux couturiers, ses nus féminins saisis dans leur troublante intimité, ses paysages déserts qui sont le visage solitaire de ce photographe pratiquant l’amitié avec les vedettes de l’écran ou de la politique qu’il rend si proches, s’effaçant derrière le modèle. Sieff épure sa photographie, en conservant les lignes maîtresses, les coulant dans des noirs profonds, rejoignant l’esthétique d’une époque, les «Trente Glorieuses» qu’il incarne à la perfection.
 
Depuis les années cinquante, en une étroite connivence avec le cinéma, au travers des thèmes abordés, c’est tout le parfum d’une époque qu’a su traduire Jeanloup Sieff en ses images.
 
L’œuvre de Sieff n’a jamais connu une exposition d’importance en Belgique. Le Musée de la Photographie à Charleroi proposera une sélection des photographies les plus emblématiques de Jeanloup Sieff, mélange des collections du Musée et des archives du photographe pour rendre hommage à celui qui, à l’égal d’ Irving Penn ou de Richard Avedon, a marqué plus d’une génération. Un choix de photographies de la série Borinage 1959 sera présenté dans la Galerie du Cloître.
 
 
 
Musée de la Photographie - Jeanloup Sieff - LES ANNEES LUMIERE - 10.12.2016-07.05.2017
  
 
 

2016-12-21

4752 - 20170226 - BELGIË - MACHELEN-ZULTE - Actuele prenten: James Ensor, Francisco Goya, William Kentridge, Roger Raveel en Rembrandt van Rijn - 27.11.2016-26.02.2017

.

Gedrukte prenten vormen een belangrijk maar niettemin miskend aspect binnen het oeuvre van de meeste toonaangevende kunstenaars. De tentoonstelling Actuele Prenten brengt grafisch werk bijeen van kunstenaars uit diverse periodes die inhoudelijk en vormelijk verwantschap vertonen. In een tijdsegment van meer dan vier eeuwen blijkt dat techniek en thematiek een grote eenheid vormen die steeds actueel is gebleven.
.
Grafiek biedt naast de ruimere verspreiding van het kunstwerk ook de mogelijkheid om in reeksen te werken, al dan niet met een epische of poëtische verhaallijn.
.
Veeleer dan een historisch overzicht te brengen gaat deze tentoonstelling dieper in op de grafische kunst van enkele markante kunstenaars die het medium telkens weer vernieuwden en betekenis gaven. Met werk van James Ensor, Francisco Goya, William Kentridge, Roger Raveel en Rembrandt van Rijn...



Roger Raveelmuseum - Actuele prenten: James Ensor, Francisco Goya, William Kentridge, Roger Raveel en Rembrandt van Rijn - 27.11.2016-26.02.2017


 
 
 
 
 

2016-12-14

4750 - 20170108 - BELGIË - GENT - These Strangers... Painting and People - 01.10.2016-08.01.2017

.

Victor Man, Grafting or lemontov dansant comme Saint Sebastien 2014-2015 - courtesy the Artist and Galerie Neu, Berlin

The exhibition is not a survey, but explores the individual oeuvres of a number of painters who, on the basis of the portrait tradition, confront us with both the act of looking at the subject and the look we get back from the subject. Their paintings represent the (intimate) other against the background of their personal, social and cultural circumstances as both artists and humans.

In the course of art history, painting has evolved from the subjective act of applying paint to a support to a complex practice that lies in an in-between zone. The medium has become a domain where the personal meets mass production, where manual actions are combined with industrial techniques and pure imagination is accompanied by the appropriation of images from the media and the arts.

Portrait painting operates under these same new circumstances. Whereas the painted portrait initially symbolised the pursuit of trueness to life, it later played a crucial part in the rise of individualism. In our network culture, where the image of the self is moulded and shaped by the views of those around it, portrait painting raises pertinent questions about such notions as originality, identity, gender, subjectivity, awareness (and self-awareness).

With work by Nicole Eisenman, Victor Man, Alice Neel, Paulina Olowska, Nicolas Party, Elizabeth Peyton, Avery Singer, Henry Taylor and Katharina Wulff.


 
S.M.A.K. - These Strangers... Painting and People - 01.10.2016-08.01.2017
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2016-12-07

4748 - 20170205 - BELGIË - BRUGGE - The Art of Law. Three Centuries of Justice Depicted - 28.10.2016-05.02.2017

.

In the fifteenth century, it was customary to decorate courtrooms with works of art that were intended to 'encourage’ the aldermen and judges to perform their duties in an honest and conscientious manner. These works often depicted the supreme moment of divine justice: the Last Judgement. But other scenes from the Bible were also used, as were images from more profane sources. Together, these are known as the ‘exempla iustitiae’ (meaning ‘examples of fair justice’). In 1498, Gerard David was commissioned by the city council of Bruges to paint just such a work: ‘The Judgement of Cambyses’. This remarkably gruesome painting once hung in the courtroom of Bruges town hall and is now one of the finest masterpieces in the Groeningemuseum.
Subjects relating to justice were also depicted outside the courtroom in paintings, prints, drawings, sculpture and stained glass windows. ‘The Art of Law’ exhibition has brought together some twenty works of art from the collections of Musea Brugge, supplemented by about hundred other pieces on loan from galleries and museums both at home and abroad. They paint a fascinating picture of the way in which justice and the law were represented in art during the Ancien Régime.




Groeningemuseum - The Art of Law. Three Centuries of Justice Depicted - 28.10.2016 - 05.02.2017