2014-04-10

BELGIË - TERHULPEN - TOPOR sous la loupe - 22.03.2014-11.05.2014

.




Van 22 maart tot 11 mei 2014 exposeert de Stichting Folon een honderdtal werken van Roland Topor, een kunstenaar wiens wereld door enkele bevriende kunstenaars onder de loep werd genomen: door  Federico Fellini, Fernando Arrabal, Jacques Prévert, Marcel Moreau, Ronald Searle en Jean-Michel Folon.
Vrienden die de fantasmagorische, uiterst vruchtbare wereld beschreven van dit genie, deze poëet met zijn bijtende humor, deze diep menselijke figuur die zijn warme hart verbergt onder ironie.

Federico Fellini : “Vermoedelijk is Topor de laatste vertegenwoordiger van werkelijk grote illustratoren zoals Blake en Daumier, Doré en Carlo Chiostri, die in staat zijn om een compleet universum te creëren dat tot in de kleinste details wordt beschreven.” “Ik heb de indruk dat leven in een tekening van Topor zowat hetzelfde is als leven in een van mijn films.”

Marcel Moreau : “Deze nomade, deze dakloze van de tekenkunst kan alleen in de mens zijn kamp opslaan. Of hij nu met anatomie of met vivisectie bezig is, hij is in ieder geval een psycholoog. Het is misschien zelfs wel de eerste keer dat tekenkunst en psychologie zo dicht bij elkaar worden gebracht dat het onze traditionele opvatting van zowel de tekenaar als de psycholoog overhoop haalt.”

Jacques Prévert : “Als je naar Topors tekeningen kijkt, heeft het dus geen zin om je af te vragen: ‘Waar haalt hij het allemaal vandaan?’ Als hij alle ‘onbeduidende voorvallen’ die zijn verre verwanten, zijn gelijken en vooral zijn ongelijken overkomen zo ontzettend precies beschrijft is hij ongetwijfeld geïnspireerd door Gods humor.”

Fernando Arrabal : “Bewonderenswaardig / Met hoeveel milde koppigheid / Het talent van Topor / Zich meester maakt van de ziel. / Hij dringt door in onze duisternis / Breekt de stilte / Overwint dof donker / Verleidt, vervoert, verlicht. / Topor schept / Met zijn hart vol verbazend zinnige dingen / En zijn hoofd vol betoverende onzin”

Ronald Searle : “Roland Topor is een duizendkunstenaar, hij is een vuurwerk van ideeën dat in alle richtingen uiteenspat; het knettert, botst tegen elkaar, is vermakelijk en angstaanjagend, adembenemend soms, en altijd verbazingwekkend door de fascinerende vindingrijkheid ervan.”

Jean-Michel Folon : “ In feite is het bestaan van Topor van vitaal belang voor de overleving van de mensheid, omdat hij de wereld van zijn nachtmerries wil bevrijden. En het idee dat het hem misschien ooit zal lukken helpt ons om te leven.”

Roland Topor : “Ik moet bekennen dat ik soms spijt heb dat ik zo banaal ben als ik ben: ik kom me voor als een bedrieger, een humorist die zijn reputatie niet waard is. Als ik degene was die de anderen zich voorstellen, als ik op hun hersenschimmen leek, zou ik dichter staan bij het publiek, zou ik er deel van uitmaken. Het publiek is toch zo heerlijk! Toch?”

 
 
Stichting Folon    22.03.2014 - 11.05.2014



Website & bron :  Stichting Folon NL - FR - EN

Website : Terhulpen

FIC123.BE THE CULTURAL PORTAL.

FIC123.BE ON TWITTER & FACEBOOK