2013-12-05

BELGIË - BRUSSEL - De blauwe route - 27.09.2013-09.02.2014

.

Tarek Al-Ghoussein © de l'artiste / Courtesy of The Third Line, Dubaï


De opzet van deze tentoonstelling bestaat erin het spoor van de Zijderoute te volgen met als leidraad de kleur blauw, die al eeuwenlang kunstenaars, ambachtslui en dichters uit zowel het Oosten als het Westen inspireert.
Deze denkbeeldige reis leidt ons van de Middellandse Zee naar China en laat ons kennismaken met het indigo van geweven stoffen, de blauwe keramiek van het Ottomaanse Rijk en Midden-Azië, sculpturen en juwelen van turkoois, lapis lazuli en saffier en uiteindelijk ook het befaamde Chinees blauw.
De tentoonstelling is dus een reis door tijd en ruimte, door culturen en kunsten, in een brede waaier van expressievormen. Bovendien zijn meer dan viertig moderne en hedendaagse ontwerpers te gast op deze tentoonstelling, die later ook te zien zal zijn in het Musée de Limoges.

In de Grieks-Romeinse oudheid werd blauw beschouwd als een 'barbaarse' kleur. In het Oosten daarentegen werd blauw toen reeds gebruikt in de kunst en in het dagelijkse leven, zowel voor religieuze rituelen, het verven van textiel, het decoreren van keramiek en glas, als voor het versieren van kostbare juwelen.
Indigo, anil genoemd, gaf zijn naam aan de Nijl, de 'blauwe rivier' van Egypte. In het land der farao's bracht blauw geluk in het hiernamaals. Turkoois was gewijd aan de godin Hathor, het symbool van de vrouwelijke vruchtbaarheid. Het donkerblauwe borstsieraad met daarop de god Horus symboliseerde dan weer het oog dat net als de zon kon genezen.
De Perzen dachten dat de wereld rustte op een saffier waaraan de hemel zijn glans dankte, terwijl men in het oude China blauw de geneeskrachtige eigenschappen van de indigoplant toedichtte. Blauw werd er gebruikt bij het vervaardigen van papier, kleren en porselein. De Tibetanen koesterden turkooizen dan weer als beschermers van waters en bronnen.

In het Oosten gelooft men al sinds mensenheugenis dat blauw bescherming biedt tegen onheil, maar in Europa is men vreemd genoeg pas vanaf de 12de eeuw steeds meer waarde gaan hechten aan die kleur en zijn uiteenlopende nuances, waar tot dan toe slechts een handvol woorden voor bestonden. In het moderne tijdperk trad blauw in het Westen resoluut op de voorgrond. Uiteindelijk werd het zelfs de algemene lievelingskleur, vóór rood en groen. Blauw symboliseerde de droom, de wijsheid en de sereniteit. Blauw is nu alomtegenwoordig. De kleur wordt geassocieerd met de zuiverheid van water, de onbegrensdheid van de hemel en de zee, de goddelijke of koninklijke aura, werkkleding en jeans voor jong en oud, het oeuvre van impressionisten en fauvisten, en dat van Matisse en Yves Klein. Aan blauw worden thans tal van eigenschappen toegeschreven. De uitdrukkingen waarin de kleur en zijn vele schakeringen voorkomen, zijn intussen al bijna niet meer te tellen.

Naast werken van grote kunstenaars zoals
Pierre Alechinsky, Yves Klein en Joan Miró
zijn volgende artiesten geselecteerd
Maliheh Afnan (Libanon en Engeland), Tarek Al-Ghoussein (Koeweit), Fayçal Baghriche (Algerije en Frankrijk), Alighiero Boetti (Italië), Isabelle de Borchgrave (België), Jonathan Bréchignac (Frankrijk), Fabrizio Corneli (Italië), Russell Crotty (VS), Martine Damas (Frankrijk), Anne De Bodt (België), Philippe Decelle (België), Betty de Paris (Frankrijk), Alev Ebüzziya Siesbye (Turkije), Mounir Fatmi (Marokko), Monique Frydman (Frankrijk), Babak Golkar (Iran), Platon Alexis Hadjimichalis (Griekenland), Bang Hai Ja (Zuid Korea), Sahand Hesamiyan (Iran), Mahmoud Hojeij (Libanon), Anish Kapoor (India en Groot-Brittannië), Abdulrahman Katanani (Libanon), Mohammed Kazem (Dubaï), Mehdi-Georges Lahlou (Frankrijk en Marokko), Nicola L. (Frankrijk en VS), Desmond Lazaro (India), Yamamoto Masao (Japan), Rui Moreira (Portugal), Nabil Nahas (Libanon), Driss Ouadahi (Algerije), Monir Shahroudy Farmanfarmaian (Iran), Yee Sookyung (Zuid Korea), Chantal Talbot (België), Hale Tenger (Turkije), Arlette Vermeiren (België), Paul Wallach (Frankrijk en VS), Cui Xiuwen (China), Raed Yassin (Libanon), Kimura Yoshiro (Japan), Sandra Zeenni (Frankrijk), Andrey Zouari (Frankrijk)

Met de medewerking van
Cité de la Céramique, Sèvres en Limoges , Musée des Arts asiatiques Guimet (Parijs), Museum van Elsene (Brussel) en Museum Le Grand Curtius (Luik)

Privé-collecties
Boghossian Collectie (Brussel en Genève), Stéphane Cauchies Collectie (Brussel),  Mimi Dusselier Collectie (Kortrijk), Colette Ghysels Collectie (Couture-Saint-Germain), Frédéric de Goldschmidt Collectie (Brussel), Marcel & Zaira Mis Collectie (Brussel), Collectie Nadour (Duitsland).
 Galerijen
Agial Art Gallery (Beiroet), Galerie Beck & Eggeling (Düsseldorf), Broadway 1602 Gallery (New York), Ben Brown Fine Arts (Londen), Galerie DIX9 Hélène Lacharmoise (Parijs), Galerie Duchange & Riché (Brussel), Galerie Faider (Brussel), Fifty One Fine Art Photography (Antwerpen), Galerie Pierre-Marie Giraud (Brussel), Green Art Gallery (Dubaï), Rose Issa Projects (Londen), Galerie Jaeger Bucher (Parijs), Keitelman Gallery (Brussel), Galerie Kevorkian (Parijs),  MAD Agency (Asnières-sur-Seine /Parijs), Guy Pieters Gallery (Knokke-Heist), Almine Rech Gallery (Brussel en Parijs), Galerie Suzanne Tarasieve (Parijs),  The Third Line (Dubaï), Galerie Transit (Mechelen), Gallery Isabelle van den Eynde (Dubaï)
En al diegenen die anoniem wensen te blijven.


 
 
Villa Empain     27.09.2013 -09.02.2014




Website & source : Villa Empain

Website : Brussel

FIC123.BE THE CULTURAL PORTAL.

Subscribe to FIC123 newsletter via http://fic123.be/  Home

FIC123.BE  ON TWITTER & FACEBOOK