2013-11-14

BELGIË - ELSENE-BRUSSEL - Vasarely - Hommage - 17.10.2013-19.01.2014

.




Victor Vasarely, boegbeeld van de kinetische kunst (optische kunst of ‘Op art’), drukte met zijn geometrisch abstracte werken een stempel op de kunst van de 20ste eeuw. In de meesterlijke composities waar geometrische elementen gecombineerd, aaneengeschakeld, verruild en in elkaar gepast worden, verbindt de kunstenaar formeel minimalisme met optische effecten.
Deze verrassende tentoonstelling is een uitstekende gelegenheid om dit rijke en radicaal moderne werk opnieuw te ontdekken.

Vasarely had een voorliefde voor organisch gegroeide vormen en duidelijke omtrekken en vlakken in een tweedimensionale ruimte. In zijn eerste periode gebruikte hij slechts een beperkt aantal kleuren. Het schilderij Tampico dat op de tentoonstelling te zien is, vormt een mooi voorbeeld van deze Belle-Isleperiode. De kunstenaar laat de effecten van verftoets en materie achterwege en werkt aan de vervolmaking van zijn nauwgezette, onpersoonlijke techniek […].

Vasarely begon vervolgens aan Denfert, een tweede schilderijencyclus waarin soepele en strakke vormen elkaar in verfijnde kleurencombinaties afwisselen. Een voorbeeld hiervan vormt het doek Darjeeling. Even later – eigenlijk haast gelijktijdig, want al deze varianten overlappen elkaar - braken de zogenaamde Gordes- en Cristal-periodes aan, waarin Vasarely’s eigen stijl vorm krijgt. Deze composities zijn gebaseerd op verticale, horizontale en schuine lijnen van 45°. De tinten van de precies afgebakende oppervlakken bestaan uit één hoofdkleur en de schakeringen ervan. De kunstenaar wendt een neutrale techniek aan op een mat oppervlak. De werken vallen op door hun evenwicht, helderheid en monumentale afmetingen […].
[…] 1953 betekent een nieuwe mijlpaal in de evolutie van Vasarely’s werk. De vormen ogen eenvoudiger, maar krijgen een strakkere indeling. Het kleurenpalet blijft beperkt tot wit, zwart en grijs, terwijl de compositie zelf wordt teruggebracht tot de verhouding tussen geometrische fi guren en zwartwitcontrasten, en hun onderlinge wisselwerking. Deze werken vormen de basis voor Vasarely’s faam als voorloper van de kinetische kunst.

Van nu af aan concentreert de schilder, die zichzelf als plastisch kunstenaar beschouwt, zich op het gebruik van zwart en wit. Zijn aandacht is toegespitst op de lijn. De klassieke compositie wordt overboord gegooid, net als het patroon. Vasarely maakt gebruik van het volledige oppervlak, waarbij hij zowel regelmaat als onderbrekingen uitspeelt. De techniek wordt dieper uitgewerkt en experimenten volgen elkaar op. De meest gevarieerde dragers worden gebruikt: doek en paneel, maar ook glas, plexiglas en metaal. Vaserely beperkt zich niet tot schilderen, maar maakt ook zeefdrukken en gaat en de slag met fotografi sche uitvergrotingen. Hij vindt een nieuwe taal uit, creëert nieuwe beelden waarin structuren en ritmes primeren, zodat er trillingen ontstaan, vibraties die uitgaan van het werk zelf of die bestaan in de blik van de toeschouwer. Dit bekende optische fenomeen wordt niet alleen beschreven in artistieke studies over contrasten en kruisingen, maar ook in wetenschappelijke werken en in studies van de Gestalttheorie […].

In 1962 greep Vasarely terug naar de kleur. Uitgaande van het werk van Auguste Herbin en diens beeldend alfabet, ontwierp hij zijn eigen Alphabet plastique: hij nam Herbins benaming over en vervolmaakte zijn methode om vormen en kleuren te combineren, zodat het mogelijk werd alle denkbare figuren te creëren […].

Serge Lemoine, curator van de tentoonstelling VASARELY. Hommage, was daarvoor eveneens curator van de prachtige tentoonstelling DYNAMO. Un siècle de lumière et de mouvement dans l’art 1913-2013 (DYNAMO. Een eeuw van licht en beweging in de kunst 1913-2013) in het Grand Palais van Parijs. Het publiek kon er Victor Vasarely's emblematische Metagalaxie bewonderen, een werk dat ook tijdens de tentoonstelling in het Museum van Elsene te zien zal zijn.




Museum van Elsene       17.10.2013 - 19.01.2014




Website & bron : Museum van Elsene

Website : Brussel - Elsene

FIC123.BE THE CULTURAL PORTAL.

Subscribe to FIC123 newsletter.          Via http://fic123.be/  Home

FIC123.BE  ON TWITTER & FACEBOOK

Volg de BLOGS van FIC123.BE via TWITTER & FACEBOOK
Follow the BLOGS of FIC123.BE via TWITTER & FACEBOOK
Suivez les BLOGS de FIC123.BE via TWITTER
& FACEBOOK