2013-05-16

FRANCE - CASSEL - Schatten van het maniërisme in Vlaanderen

.




Anoniem, Vlaamse school
Détail du Cycle de la Vierge
Olieverf op hout
Collection privée
© Jacques Quecq d'Henripret




 
 
 
Voor de eerste maal zijn op één plaats meer dan negentig meesterwerken bijeengebracht die de zeer brede periode bestrijken van het begin van de XVIe eeuw, met Pieter Coecke van Aelst (1502–1550), tot de laatste dertig jaar van de XVIe eeuw, met Pieter Aertsen (1508-1575). Een gedurfde visie die ons inzicht verschaft in de talrijke facetten van het maniërisme in de Vlaamse schilderkunst! Vanaf het laatste kwart van de XVe eeuw zien we, binnen de continuïteit van de Vlaamse primitieven, een voorzichtig begin van het maniërisme, met de introductie van uiterst verfijnde achtergronden, exotische elementen en het experimenteren met bewegingen en houdingen. Het is meer een stijl dan een kunststroming. Hoewel de term etymologisch naar Italië verwijst, ‘maniera’, kenmerkt het maniërisme in Vlaanderen zich door een geheel eigen pluriformiteit.

Hieruit komt een voorkeur voor excentriciteit voort, een beheerste overdrijving in de contrasterende houdingen van de personages, een tegelijkertijd extravagante als poëtische wereld, waarachter zich een fascinerend landschap uitstrekt. Het is de apotheose van de fusie van het irreële en de realiteit.
 
 
 
Musée du Flandre Cassel     04.05.2013 - 29.09.2013