2009-06-24

België - Kruishoutem - Shoes Or No Shoes


William Habraken, de grootste schoenenfreak van West-Europa, stelt zo'n drieduizend paar schoenen tentoon in zijn nieuwe schoenenmuseum in Kruishoutem. 'Fashionista's en schoenenfreaks zullen hier een orgasme beleven', belooft hij.
Alleen eierboeren en wielertoeristen weten Kruishoutem, de poort naar de Vlaamse Ardennen, liggen. Maar dat wil William Habraken veranderen. Hij opende er het museum 'Shoes Or No Shoes' (SONS), een ode aan de schoen. Habraken toont er zijn indrukwekkende verzameling: 2.100 paar sandalen, laarzen en klompen, 200 designparen en honderden atelierschoenen van kunstenaars. Van geishaschoentjes, over masai-sandalen tot Nederlandse klompen en laarzen van de generaals van Napoleon, je vindt het er allemaal.
Habraken heeft een passie voor schoenen. Ze hebben zijn leven bepaald. Jarenlang importeerde hij schoenen, en hij ontwierp modellen voor grote modehuizen. '25 jaar geleden heb ik mijn zaak verkocht, en sindsdien leef ik voor mijn verzameling.' Op zoek naar schoeisel met een verhaal reist hij de wereld rond. 'Soms breng ik schoenen mee naar huis voor letterlijk nul euro. Ik ruil ze voor andere schoenen. Of voor een cadeautje. Voor andere schoenen heb ik een bedrag neergeteld waar je een klein autootje mee kan kopen.'
Ook de gigantische collectie etnologische schoenen die bij bepaalde klederdrachten horen, is indrukwekkend. Maar modefreaks zullen vooral geïnteresseerd zijn in de designschoenen. 'Mijn designcollectie bevat échte pronkstukken', zegt Habraken. 'Alle grote designers van de afgelopen honderd jaar staan hier: André Perugia, Salvatore Ferragao, en meer hedendaagse ontwerpers als Christian Louboutin en Manolo Blahnik. Sommige exemplaren zijn echte kunstwerken. Mijn vrouw is ook een schoenenfreak, maar ze durft me zelfs niet vragen of ze deze eens mag passen.' Ook 'onze' Dirk Bikkembergs is opvallend aanwezig in de collectie met een paar schoenen. 'Hij is gewoon een fantastische ontwerper.'
Een extraatje is de verzameling gepersonaliseerde schoenen van kunstenaars. Vijftien jaar lang vroeg schoenmaker Pierre Bogaerts aan honderden kunstenaars om hun versleten atelierschoenen af te staan. Sommigen stuurden ze gewoon op, vuil en versleten. Anderen maakten er een kunstwerkje van. Je kan onder andere de versleten schoenen bewonderen van Panamarenko, Jan Fabre en Raveel.
Het schoenmuseum is ondergebracht in het wereldberoemde en schitterend gerenoveerde pand dat Emile Veranneman in 1973 in Kruishoutem ontwierp.